קנדה חוסמת יבוא קנאביס רפואי ובעולם כועסים

שר המסחר והתעשייה של ג'מייקה מתכנן להגיש תלונה רשמית לממשלת קנדה בגין סירובה לאפשר ייבוא מסחרי של קנאביס למדינה, כשבמקביל היא מייצאת קנאביס כמעט לכל יבשת בעולם.

כבר לפני כשנתיים חשף לראשונה מגזין קנאביס את החלטת משרד הבריאות הקנדי לא להתיר ייבוא מסחרי של קנאביס למדינה. ההחלטה נמסרה בתגובה לפניית המגזין על רקע דיווחי חברות ישראליות על הסכמים לייצוא צפוי של קנאביס לקנדה.

אחרי שנהנו מזינוק בשווי המניות ובעקבות תשובת משרד הבריאות הקנדי חדלו החברות הישראליות מלפרסם הסכמים כאלו, ונותרו בינתיים עם פוטנציאל ייצוא לגרמניה, ואולי קצת לאוסטרליה, פולין, ואיטליה – אם וכאשר יאושר יצוא מישראל.

מדיניות זו של משרד הבריאות הקנדי, לפיה כלל לא ניתן לייבא קנאביס רפואי לקנדה באופן מסחרי, מובילה כעת לטענות רשמיות נגד ממשלת קנדה ותהיות פומביות על כך שאולי היא פועלת בניגוד לנהלים או מפרה לכאורה תקנות מסחר בין-לאומיות בכך שמאפשרת יצוא קנאביס אך לא מאשרת במקביל גם יבוא של אותו מוצר.

“סירובה של ממשלת קנדה לאפשר ייבוא מסחרי של קנאביס פוגע במשקיעים,” אומר שר המסחר והתעשייה של ג’מייקה, אודלי שאו, בשיחה עם אתר MJBizDaily. לדבריו בכוונת ממשלת ג’מייקה אף להגיש תלונה רשמית לממשלת קנדה בעניין “המדיניות המצערת, שראוי שתיבחן מחדש”, כך לדבריו.

הסיבה לאיסור שהטילה קנדה על ייבוא קנאביס לשטחה מעולם לא נמסרה באופן רשמי, אך מוערך כי מדובר פשוט באינטרס קנדי לשמור על התעשייה המקומית פורחת ולמנוע תחרות מחו”ל שתפגע בחברות הקנאביס המקומיות.

לא רק ג’מייקה, גם בקולומביה יש מי שכועס על המצב. “הם (קנדה) לא מכבדים נהלי סחר בינלאומיים,” אומר מנהל של חברת קנאביס קולומביאנית שהעדיף להישאר בעילום שם. לדבריו “אתה לא יכול לאשר ייצוא ולא לאשר ייבוא. המוצרים שלנו בדרגת פארמה וזולים יותר משל קנדה. המטופלים רוצים אותם ואין סיבה לא לאשר זאת”.

גם בתעשיית הקנאביס הקנדית עצמה יש מי שכועס על האמברגו על ייבוא קנאביס לקנדה. בכירים בענף ומשקיעים טוענים כי האיסור על ייבוא יוצר שוק לא הוגן מול היצרניות החזקות בקנדה ומהווה פגיעה ישירה גם במטופלים הקנדיים שמנועים לטענתם מאלטרנטיביות זולות יותר מחו”ל. 

מנגד טוען ג’ורג’ סמית’רמן, מנכ”ל “המועצה לקנאביס של קנדה” – גוף בתעשייה המבוסס באוטווה ומייצג יצרני קנאביס בעלי רישיון – כי “אנו בעד יוזמות שמאפשרות לשמר את השוק הקיים עבור שחקנים קנדיים המושקעים כבר בתעשייה”.

לדברי סמית’רמן “אם ישנו דבר אחד שלקנדה אין חוסר בו, זה מומחיות ברגולציה וגידול בתנאים מחמירים על מנת לספק קנאביס רפואי איכותי למטופלינו. לכן, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שאין צורך בייבוא, וזה לא מפתיע שאנחנו מייצאים, מאחר ואנו המדינה המובילה עם יתרון מובהק בידע בגידול והפקה של קנאביס רפואי.”

ואכן לקנדה אין שום בעיה לייצא, והיא עושה זאת בגדול. על פי נתונים רשמיים שמפרסם משרד הבריאות הקנדי בשנת 2019 לבדה ייצאה קנדה 3,740 ק”ג תפרחות קנאביס, בעיקר לגרמניה, ו-5,000 ליטר שמן קנאביס.

בשנת 2020 נתוני הייצוא מקנדה גבוהים אף יותר. על פי בדיקת מגזין קנאביס קנדה ייצאה השנה לישראל לבדה מעל 2.5 טון תפרחות קנאביס. לצד עלייה מקבילה בייצוא לגרמניה, מדובר בהכפלה או אף שילוש צפוי של נתוני הייצוא הקנדיים עד סוף השנה.

בישראל המצב הפוך בדיוק: הייצוא של קנאביס אסור, אך הייבוא מותר. ההיתר העקרוני לייבוא קנאביס ניתן לקראת סוף 2019 בעקבות יוזמת מגזין קנאביס, לצורך פתרון המחסור החמור אליו נקלע שוק הקנאביס הישראלי.

בינואר 2020 הגיע לישראל ייבוא ראשון בטיסה מפורטוגל, ומאז בתוך כחצי שנה עקפה ישראל את גרמניה והיא מובילה כיום את טבלת יבואניות הקנאביס הגדולות בעולם לאחר שייבאה כבר כ-8 טון. על פי קצב הייבוא כרגע ישראל תגדיל אף יותר את נתוני הייבוא עד סוף 2020.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר